Syndens træl eller virkelig fri?

Andagt af Egon Jensen.
27. februar 2009.

”Hvis altså Sønnen får gjort jer frie, skal I være virkelig frie.” Johs. 8,36.

Synden begynder for alle, som en uskyldig og ufarlig leg. Men, det vil snart vise sig, at være den bitreste alvor, for til sidst leger synden med os.

Når først vi udfører de handlinger, som samvittigheden fordømmer, bliver pinen så uudholdelig, at man ikke ved, hvor man skal gøre af sig selv. I sådanne stunder, fatter man det forsæt, at nu skal det være slut – nu skal syndens lænker brydes.

Men, man oplever intet andet, end at vise sig selv, hvor uhjælpelig man sidder fast i de lænker, man en gang med smil tog fat på, for at lege med synden.

Da kender vi Jesu ord: ”Hver den, som gør synd, er syndens træl”. Men så hør, hvad Guds ord siger: ”Hvis altså Sønnen får gjort jer frie, skal I være virkelig frie”.

Jesus har overvundet Djævelen. Han har sejret over synden. Derfor har Han også magt til, at løse os af syndens lænker, så vi bliver virkelig frie.

Det kan være du nu vil sige: ”Jamen jeg har ingen kraft til at stå imod, når fristelsen kommer”. Nej, vi har ingen kraft til dette, men det ved Jesus, derfor vil Han selv gå med os. Hver gang fristelserne kommer, må vi sige det til Ham. Da vil vi opleve, at Jesus viser os vej ud af fristelsen, så vi ikke orker, at gøre Ham imod.

Vi må lære af dette, så vi ikke bare lader os lede med, og bliver syndens træl. Der er virkelig mange fristelser der lurer på os i dag, men spørgsmålet bliver for den enkelte af os: hvor går jeg hen med min synd?

Hvordan lever jeg mit liv? Du og jeg har vel bygget vort liv på klippegrunden Jesus? Er Jesus den der ejer dit og mit liv – lever vi i troen på Ham, så vil Han også gå foran os altid! Det er at være rig – det er at være FRI!