Ransag jer selv!


Andagt af Egon Jensen.
19. februar 2009.

”Ransag jer selv, om I er i troen! Prøv jer selv! Ved I ikke, at Jesus Kristus er i jer? Ellers står I ikke jeres prøve.” 2. Kor. 13,5.

Verset her er skrevet til Korintermenigheden i forbindelse med Paulus`s tredje besøg hos dem, og efter, at han har talt strengt til menigheden og formanet dem til, at leve et retskaffent liv.

Endvidere har Paulus forsvaret sin forkyndelse, og sit liv over for dem, og bedt dem om, at gå ind i Guds ransagende lys. Det samme er vigtigt for os – at vi ransager vore hjerter i lys af Guds ord.

I verset fra 2. Kor. finder vi den klare linie, som skiller de retskafne fra hyklerne og de selv- bedragne.

Hykleren frygter for selvransagelsen og undgår den for enhver pris. Efterhånden har han opøvet sig i at trøste og forsvare sig selv imod de urolige tanker, som Guds ånd sender ind i hans samvittighed. Der er blevet oprettet et værn imod Ordets dom over hjertet.

Også den retskafne, ham som ønsker at leve ret med Jesus, frygter nok selvransagelsen, men vil den alligevel, og han søger den. Han vil vide sandheden om sig selv – han vil vide om der er livs-forbindelse, eller om hans kristendom er dødsdømt.

Den retskafne, lader Guds klare lys skinne ind i sit liv for at åbenbare det skjulte i ham. Den retskafne vil til enhver tid vide, om han har det godt med Jesus – derfor denne ransagelse. For, mærker vi ikke på os selv, om Jesus bor i os, består vi heller ikke prøven.

Måtte vor bøn altid være med Salmisten: ”Ransag mig o, Gud, kend mit hjerte og se om jeg er på fortabelsens vej og led mig på evigheds vej.” Herre, jeg magter ikke at leve mit liv uden dig.

Da vil vi komme til at opleve Jesu fylde. Gud give, at hans Ord må ransage vore hjerter, om vi er i troen.