"Så kommer da troen af det, som høres..."

Fra "Dagligt brød".
Andagt til 25. april.
Af Carl Fr. Wisløff.


”Så kommer da troen af det, som høres, og det, som høres, kommer i kraft af Kristi ord”. Rom. 10,17.

Mange har undret sig over forklaringen til den tredje trosartikel, som vi finder den i Luthers lille katekismus.
Hvad står der? "Jeg tror, at jeg ikke af egen evne og kraft kan tro på Jesus Kristus, min Herre, eller komme til ham, men Helligånden har kaldet mig ved evangeliet, har oplyst mig med sine gaver osv."

Det var da mærkeligt, tænkte vi på skolebænken.
Jeg tror, at jeg ikke kan tro -? Det lyder underligt. Man må da kunne tro?

Senere i livet er vi vendt tilbage til denne sag, men da fra en anden synsvinkel.
For da vi blev vakt op af ligegyldighedens søvn og gerne ville begynde at leve i troen på Jesus, var det slet ikke så let at tro. Man kunne nok tage en beslutning og sige: Nu vil jeg være en troende kristen. Der var bare det ved det, at man ikke havde nogen kraft til at tro. Det blev bare nogle spæde forsøg, som snart døde hen.

Men Gud være lovet, at han viste os, hvad der er hemmeligheden!
Det er Guds ord, som er hemmeligheden. Troen kommer af Guds ord. Der, hvor evangeliet lyder, er Helligånden virksom. Ved evangeliet går Ånden ind i hjerterne og tænder troens gnist derinde.

Troen er ikke et resultat af en beslutning, vi tager i egen kraft. Ganske vist tog vi nok en beslutning om at blive en kristen i vækkelsens tid. Ja, vi besluttede os mange gange. Men det blev ikke til noget.

Troen er heller ikke et resultat af sjælelige øvelser med meditation og fordybelse i vort eget indre. De, der tror, de finder en guddommelig gnist i deres egen sjæl, tager fejl. ”I mig, det vil sige: i mit kød, bor der intet godt”. (Rom. 7,18).

Det blev ikke anderledes, før vi fik vendt os bort fra alt vort eget - for at lytte til Ordet om Jesus og hans død og opstandelse.

Da skete der noget nyt. Det viste sig, at den gamle katekismus havde ret: Helligånden oplyste mig med sine gaver og skabte troen i mit hjerte.

Forkynd Ordet! Lyt til Ordet, hvor det bliver forkyndt ret og sandt! Læs Bibelen, vær stille for Guds ord. Det er hemmeligheden.