Alle mine kilder er i dig.

Fra Shafan.dk/
November 2011.
Af Andreas Michelsen.



”Dansende synger de: Alle mine kilder er i dig." Slm 87,7.

Alle mine kilder skal være hos dig!
Det var Guds-ordet i gamle dage
til det folkefærd uden mage,
som bar på vor Herres moder hos sig.

N.F.S. Grundtvig 1856-60.

Kildemateriale er en vigtig ting
I kristen sammenhæng har vi en kilde, som vi kan stole på - en kilde, hvor vi får oplyst Sandheden. Det er en levende, livgivende kilde - vi finder den i Guds eget Ord.

Ligesom der i vor verden kan findes utallige falske udtalelser - kilder, oplever vi desværre også, at der indenfor den kristne menighed findes falske kilder. Kilder, som ikke har deres udspring i Jesus - men hvor vi mennesker har tilføjet andre inspirationskilder. Da er det ikke sandheden, men tidsånden, der er i centrum.

Der indføres nye metoder - "det er det samme - blot en ny måde at synge lovsange på "- siger man. Det skal være noget der appellerer til folket - der foretages "brugerundersøgelser", og kilden indrettes - designes og opretholdes af menneskers egne ønsker - og så kalder man det en fortrolig kilde. Den er dog inspireret af egne ønsker og er således en foragt for den sande kilde. En foragt for den hellige almægtige Gud, der virker alt.

En sådan kunstig - falsk kilde kan ligne en rigtig kilde til forveksling. Tænk blot på hvor nemt det er at få konstrueret en kilde til haven så det ligner et levende kildevæld - selvom det drejer sig om forurenet overfladevand, der løber i kraft af en lille pumpe.

Dette overfladevand ser uskyldigt ud - men er det ikke - det mangler de livsvigtige stoffer, som findes i det rene kildevand - de stoffer, som er absolut nødvendige for livets opretholdelse.

I menighedssammenhæng kan vi sammenligne en forkyndelse uden Jesus - uden korset - uden en hellig Gud med en sådan kilde. Drikker du vand af denne forurenede kilde bliver du syg - det smitter - og du lider en åndelig død af denne forurening - og dermed en evig død.

Var dig for at drikke - lægge øre til det forurenede falske kildevand. Lyt i stedet til lyden fra den sande Hyrde.

Jeramias siger det sådan: »Thi to onde ting har mit folk gjort: mig, en kilde med levende vand, har de forladt for at hugge sig cisterner, sprukne cisterner, der ikke kan holde vand« (Jer. 2,13).

Alle mine kilder har jeg i Jesus - det betyder, at alt hvad jeg behøver, findes i Ordet - det må jeg øse af - og det er en kilde, der aldrig tørrer ud. Hver gang jeg drikker af denne kilde, bliver jeg fornyet - Det bliver aldrig noget gammelt kedeligt vand - Det fornyer - giver liv og opbygger hele legemet.

Esajas siger: "Gud er min frelse, jeg er tryg, jeg frygter ikke, for Herren er min styrke og lovsang, han blev min frelse. I skal øse vand med glæde af frelsens kilder." (Es.12,2-3)

Kender du den livsens kilde,
hvorfra nådens strøm udgår?
Om al verden øse ville,
den udtørres intet år;
fra Guds egen hjerterod
strømmer ud den nådeflod,
hen mod alle jordens sider
salig sødt dens vande glider.
H.A. Timm 1834.

Læs hele artiklen her.