"Salige er de, som..."

Fra "A First Book of Daily Readings”
 
Andagt til 16. September.
Af Martyn Lloyd-Jones.

Tænk på en mand, der lider af en smertefuld sygdom. Generelt er det eneste ønske hos en sådan patient at blive fritaget for sine smerter, og det kan man meget godt forstå. Ingen bryder sig om at have smerter. Den eneste tanke hos denne patient er derfor at gøre noget, som kan lindre smerten. Ja, men hvis den læge, der tilser denne patient, også kun bekymrer sig om at lindre denne mands smerter, er han en meget dårlig læge. Hans primære opgave er at finde årsagen til smerterne og behandle den.

Smerter er et vidunderligt symptom, som er givet os af naturen for at gøre opmærksom på sygdom, og den ultimative behandling for smerterne er at behandle sygdommen - ikke smerterne. Så hvis en læge blot behandler smerten, uden at opdage årsagen til den, handler han ikke alene i strid med naturen, han gør noget, der er ekstremt farligt for patientens liv. Patienten kan blive fri for smerter og se ud til at have det godt, men årsagen til problemet er der stadig.

Det er den dårskab, som verden gør sig skyldig i. Den siger, ”Jeg ønsker at slippe af med min smerte, så jeg vil se film eller drikke eller gøre et eller andet, der kan hjælpe mig til at glemme mine smerter". Men spørgsmålet er, hvad er årsagen til smerten og ulykken og elendigheden? Dén er ikke glad, som hungrer efter lykke og salighed. Nej, ”Salige er de, som hungrer og tørster efter retfærdigheden, for de skal mættes.” Matt 5,6.