Himmel og jord skal forgå, men mine ord skal aldrig forgå.

Fra “A First Book of Daily Readings”
Andagt til 14. august.
Af Martyn Lloyd-Jones.

Hvor omhyggelig Jesus altid var med at tale om "min Fader og jeres Fader". Han siger ikke "vor Fader". Han siger: "min Fader”. Han underviser sine disciple i at bede: "Fader vor", men Han inkluderer aldrig sig selv i "dem". Han gør sig altid umage for at understrege denne forskel, at Han er Menneskesønnen. Han er menneske, og alligevel er Han ikke kun menneske ... [Se Matt 11:27; Joh 14:6]

Han sætter sig bevidst op som den autoritative Lærer… "I har hørt, at der er sagt til de gamle… Men jeg siger jer ..." (Matt 5,21 og 22) Han siger 'jeg' med autoritet ... Det er denne egenskab – det personlige eftertryk - der bringer Ham i modsætning til profeterne ... De var store personligheder ... Men der er ikke én af dem, som nogensinde har brugt dette "jeg". De siger alle: "Så siger Herren”.

Men Herren Jesus Kristus ... siger: "Jeg siger jer". Straks adskiller Han sig fra alle andre. "Nu er det tid til den endelig myndighed”, synes Han at sige. Han understreger konstant dette faktum i Bjergprædikenen ... Når Han afrunder den store prædiken, gør Han det ved at ytre en af de mest overvældende og forbløffende ting, Han nogensinde har sagt: ”Derfor: Enhver, som hører disse ord og handler efter dem, skal ligne en klog mand, der har bygget sit hus på klippen. ..."

Der kan vi se, at hele Hans vægt er på "disse (mine) ord". Her er Hans krav på den endelige myndighed. Og hvis det er muligt at føje noget til en sådan erklæring, gjorde Han det, da han sagde: ”Himmel og jord skal forgå, men mine ord skal aldrig forgå," Matt 24,35.

Der er intet over dette.