"Han bør være konge"


Fra "I Guds hånd"
Andagt til 1. maj.
Af Herbert Neimanas.

1. Kor. 15,25
Jesus Kristus ønsker ikke kun at være Frelser for os, han vil også være konge og herre i vort liv. I Lukas 6:46 spørger Jesus: ”Hvorfor kalder i mig Herre, Herre! Når I ikke gør, hvad jeg siger?”

Følgende ord er ikke bibelcitater, men alligevel gode at overveje i relation til dagens tekst:

”Du kalder mig Herre, men tjener du mig? Du kalder mig lyset, men ser du mig? Du kalder mig vejen, men følger du mig? Du kalder mig livet, men ønsker du mig? Du kalder mig rig, men bønfalder du mig? Du kalder mig vis, men spørger du mig? Du kalder mig retfærdig, men frygter du mig? Du kalder mig almægtig, men ærer du mig? Du kalder mig kærlig, men elsker du mig? Du kalder mig nådig, men takker du mig?”

Hvis der skal være mening i vort forhold til Jesus, så må han være både Frelser og Herre i vort liv.

Et menneske, der er kommet til personlig tro på Jesus, begynder på et helt nyt afsnit i sit liv. Ikke blot et forbedret liv, nej, et nyt liv! Vi får et nyt hjerte, et nyt sind og en ny vilje til at underkaste os vor nye Herre og Mester. Og vi får af ham kraft til at gøre dette!

Men vi kan hurtigt blive sløve igen og begynde at gøre det, som passer os, og som vi har lyst til. Så er Jesus ikke længere konge og herre i vort liv, sådan som han gerne vil være. Skulle det ske, så må vi skynde os tilbage til udgangspunktet. Vi må bede Herren rense og forny os og sætte tingene på plads. Jesus skal igen være konge i vort liv.

At have Jesus som konge betyder, at vi i alle ting må bøje os under hans herredømme.