At vente på Ham.


Fra ”A first book of daily readings”
Andagt til 10. april.
Af Martyn Lloyd-Jones.

På spørgsmålet om Guds magt, modtages svaret positivt [Habakkuk]. Men problemet om Guds hellighed er vanskeligere. Efter at absolutterne er udtalt, og efter at problemet er sat ind i denne sammenhæng, er der stadig ikke noget klart svar.

Oplevelsen er ofte sådan. Du anvender den samme metode, som har fungeret så godt i andre tilfælde, men der er ingen umiddelbar løsning. Hvad gør man i et sådant tilfælde? Bestemt ikke haste af sted til konklusioner og sige, ”Fordi jeg ikke forstår det, spekulerer jeg på, om Gud i det hele taget er retfærdig.” Nej! ... Vi laver en fejl, når vi taler med os selv og derefter til andre mennesker, og spørger, "Hvorfor det? Er det ikke mærkeligt?" Vi må gøre, hvad profeten gjorde: bringe problemet til Gud og efterlade det hos ham.

En kristen kan holdes i denne position i uger, måneder eller år. Det er så ofte sket. Men overlad det til Gud! Dette ... var den holdning, som Guds Søn havde, da Han var i denne verden ... Han vidste, at Hans far kunne have revet Ham ud af - ikke blot Jødernes - men også Romernes hænder ... Men hvis Han skulle blive gjort til synd, og synden skulle straffes på Hans krop, betød det, at Han skulle være adskilt fra Faderen ... og Guds Søn blev konfronteret med den største rådvildhed i sit liv som menneske på jorden ... hvad gjorde Han? Netop, hvad profeten gjorde,

Han bad og sagde: »Min fader, hvis det er muligt, så lad dette bæger gå mig forbi. Dog, ikke som jeg vil, men som du vil.« (Matt 26:39). »Jeg forstår det ikke«, sagde han praktisk talt, »men hvis det er Din vej - ja, så går jeg den." Han bragte problemet, som Han ikke forstod, til Gud og efterlod det der ... overbevist om, at Guds vilje altid er den rette, og at en hellig Gud aldrig vil befale noget, der er forkert.