»Elsker du mig mere end de andre gør?«

Fra 'Ved kilden'.
Andagter til 20. og 21. april.
Af Øivind Andersen.

»Da de nu havde holdt måltid, siger Jesus til Simon Peter: »Simon, Johannes' søn, elsker du mig mere, end de andre gør?« »Han svarer ham: »Ja, Herre! du ved, jeg har dig kær«. Han siger til ham: » Vogt mine lam!«

Han spørger ham igen for anden gang: »Simon, Johannes' søn, elsker du mig?« Han siger til ham: »Vær hyrde for mine får!«

For tredje gang spørger han ham: »Simon, Johannes' søn, har du mig kær?« Og han svarede ham: »Herre, du kender alt, du ved, jeg har dig kær«. Jesus siger til ham: »Vogt mine får!«
Uddrag fra Joh. 21,15-17.

Dette optrin finder sted ved bredden af Genezaret Sø, netop der, hvor Jesus en dag kaldte disciplene til at blive apostle og sagde: »Følg mig, så vil jeg gøre jer til menneskefiskere.«

Som en anskuelsesundervisning om dette havde Jesus den gang ladet disciplene kaste garnet ud på hans ord, og de havde fanget en stor mængde fisk. Da faldt Peter ned for Jesu fød­der og sagde: »Gå bort fra mig, Herre, thi jeg er en syndig mand!« Men netop da havde Jesus rejst ham op og sagt til ham: »Fra nu af skal du fange mennesker!«

Denne morgen efter opstandelsen havde Jesus igen givet dem en anskuelsesundervisning. Også denne gang havde de på hans ord kastet garnet ud og fanget en stor mængde fisk. På denne måde gør Jesus deres kald og gerning og frem for alt deres forhold til ham, levende.

Da kan Peter ikke holde sig længere. Han kaster sig i van­det for at komme først hen til Jesus, der har et måltid færdigt til dem. Det kan se ud, som om Peter holdt mere af Jesus, end de andre gjorde. Han var også flokkens leder, den der altid førte ordet. Og han havde selv forsikret: »Om så alle forarges på dig, vil jeg dog ikke gøre det!«

Men efter måltidet er det netop ham, der får spørgsmålet: »Simon, Johannes' søn, elsker du mig mere, end de andre gør?« Dette spørgsmål må være hårdt for Peter. Det måtte selve tiltalen også være: »Simon, Johannes' søn!« Jesus minder Peter om det, han af naturen er. Han minder ham om, at han er den, man ikke rigtig kan stole på og regne med.

Netop sådan var det jo. Ingen af dem, der var til stede på strand-bredden, havde svigtet sådan som Peter. Tre gange havde han fornægtet Jesus, han der havde sagt: »Om så alle forarges på dig, vil jeg dog ikke gøre det.«

Jesu spørgsmål er ransagende og afslørende. Men det er, fordi Jesus vil forny Peter i det kald, han havde givet ham. Det er af samme grund, Jesus også i dag kommer med sit ran­sagende spørgsmål til os.
-----------
Det er ikke unaturligt at tænke, at den, der har en ledende stilling blandt kristne, den, der er præst, missionær, forkynder, sjælesørger eller på anden måde har en fremtrædende stilling i Guds rige, har dette, fordi han elsker Jesus mere end andre. Burde det ikke netop være sådan?

I hvert fald har alle i sådanne stillinger al grund til at tage Jesu spørgsmål til Peter til sig: »Elsker du mig mere end de andre gør?« Da Peter fik dette spørgsmål, stod det klart for ham, at ingen havde svigtet Jesus mere, end netop han havde gjort. Det samme kan nok hænde for mange af os i dag!

Men netop da blev det mere end nogen sinde klart for Peter: Han hverken kunne eller ville miste Jesus! Jesus var hele hans redning, hans eneste frelser og den eneste, han umuligt kunne undvære!

Han bruger ikke stærke ord denne gang: »Herre, du ved, jeg har dig kær«. Men så er disse ord i sandhed hans hjertesprog, og der er fuld dækning for dem. Jesus tager imod svaret, og Peter får en opgave: »Vogt mine lam!«

Men Jesus nøjes ikke med dette ene spørgsmål. Han spørger tre gange. Det svarer til Peters tre fornægtelser. Peters anden fornægtelse var stærkere end det første: »Elsker du mig?« Denne gang hedder det ikke »Mere end de andre gør« - det er et spørgsmål, om han i det hele taget elsker ham.

Ydmygelsen bliver større ved det andet spørgsmål end ved det første. Og Peter har ikke andet at svare end: »Du ved, at jeg har dig kær«. Og Jesus godtager igen svaret. Og ligesom ydmygelsen var større anden gang, bliver opgaven også større denne gang: »Vogt mine får!« Det er mere end at vogte lammene.

Peters tredje fornægtelse var den alvorligste. Jesu tredje spørgsmål er også det, der går hårdest ind på Peter. Det er næsten, som om Jesus vil spørge ham: Når du siger, at du har mig kær, Peter, taler du så sandt? Tydede det på, at du har mig kær, da du aflagde ed på, at du ikke kendte mig?

Men nu har Jesus fået Peter derhen, hvor han vil have ham.
Nu er ydmygelsen størst, men nu bliver opgaven også størst: »Vær hyrde for mine får!« Peter er igen indsat i sit apostelkald. Dette kaster lys over den hensigt, Jesus også i dag har med at ydmyge os kristne.