»Vend tilbage ad den vej, du kom -!«

Fra 'Dagligt brød'.
Andagt til 5. november.
Af Carl Fr. Wisløff.

Da sagde Herren til Elias: »Vend tilbage ad den vej, du kom -!«
1. Kong.19,15.

Elias havde meget at klage over, da han mødte Her­ren på Horebs bjerg. Situationen var fortvivlet.
»Jeg har været fuld af nidkærhed for Herren, Hær­skarers Gud,« sagde Elias, »fordi israelitterne har forladt din pagt; dine altre har de nedbrudt, og dine profeter har de ihjelslået med sværd! Jeg alene er tilbage, og nu står de mig efter livet!«

Meget værre kunne tilstanden ikke blive!
Men Herren møder Elias og taler til ham. Ikke i den vældige storm, han mødte på bjerget, ikke i jordskælvet, som fulgte efter, og heller ikke i ilden. Der kom en stille susen, og i den talte Herren til Elias. Det er, som om Herren ville sige til ham: Vær stille, Elias, vær stille og hør på mig!

Hvad var det, Herren havde at sige?
Er det ikke underligt? Det første, Elias får at høre, er en ny marchordre. Vend tilbage, Elias si­ger Herren.

Herren sagde ikke: Nu må du trække dig tilbage. Kom og bo hos mig her på Horeb. Nu har du slidt nok, hvil dig nu.

Nej, Herren siger: Vend tilbage igen, gå lige ind i brændpunktet for alle tidens store problemer. Læs 1. Kong. 19 fra v. 15, så vil du se det. Elias skulle gå ­til Damaskus og tale til Hazael, som skulle være konge. Derfra skulle han gå til Israel og salve Jehu til konge. Og så skulle han salve Elisa til at være profet i hans sted.
Der var meget at ordne endnu!

Herren lader os ikke altid slippe for de store opgaver, selv om vi synes, vi har virket med dem længe nok.

Han tager undertiden en træt discipel afsides og taler med ham. Der må du klage al din nød for ham, og han vil trøste dig.
Men så lyder det: Vend tilbage! Jeg vil bruge dig endnu en tid! Der er stadig opgaver, som venter på dig!

De fleste af os bliver ikke som Elias placeret i de store politiske sammenhænge. Og dog - opgaverne i vore menigheder og foreninger kan være vigtige nok. Det kan føles, som om det hele er flere numre for stort for en stakkel som mig. Klag din nød for ­Herren! Og tag imod hans ord igen: V end Tilbage! Jeg vil bruge dig endnu en tid! Og jeg vil være med dig!