Dog, min ret er hos Herren.

Fra ”Dagligt brød”,
Andagt til 31. december.
Af Carl Fr. Wisløff.

Jeg sagde: Min møje er spildt, på tomhed og vind sled jeg mig op – og dog er min ret hos Herren, min løn er hos min Gud.” Esaj. 49.4.

På årets sidste dag kan mange slags tanker melde sig. Ofte kan et tilbageblik vække tunge tanker.
Man må spørge sig selv: Hvad blev det egentlig til med mit arbejde og min indsats?
Jeg ville gerne vidne om Jesus og leve til ære for hans navn, men hvad blev det til i året, som gik?

Ja, sådan kan en kristen komme til at tænke. Da er det godt at læse disse ord hos Esajas.
Det er Herrens tjener, den kommende Messias, som taler.
Også han måtte sukke.
Jesus måtte lide ”modsigelse af syndere” (Hebr.12,3).
Han følte sig ofte træt (Mark. 9,19).
Den, som tror på Jesus, må have lov at anvende disse ord på sig selv.

Dog min ret er hos Herren, står der.
Nej, i os selv har vi ingen ret at henvise til, når vi står for Guds ansigt.
Men Jesus er vor retfærdighed.
Bunyan, som skrev ”Pilgrimsvandringen”, siger: Gud kan altid se min retfærdighed (Kor.1,30).
Så får jeg lov at trøste mig ved det.
Hvordan det er gået, hvor meget der blev anderledes, end jeg havde håbet, ja, hvor skuffet jeg må være over mig selv og min indsats: Min ret er hos Gud, og jeg er frelst for Jesu skyld.

Og min løn er hos min Gud.
Skal kristne tale om løn hos Gud?
Ja, Bibelen taler om det. Jesus taler om løn for det, der er gjort for hans skyld (Matt.10,41).
Paulus siger det samme: ”Hvis det arbejde, som en har bygget derpå, består, da skal han få løn”. (1. Kor.3,14).

Frelsen får vi alene af nåde.
Men lønnen skal Gud give dem, som har tjent ham trofast.
”Thi Gud er ikke uretfærdig, så han skulle glemme jeres arbejde og den kærlighed, I har vist mod hans navn, ved at I har hjulpet og stadig hjælper de hellige” (Hebr.6,10).

En løn, som vi skal få, hvad kan det være?
Vi har ikke fortjent noget.
”Hvad har du, som du ikke har fået givet?” (1. Kor.4,7).
Barnekår, udrustning, tjeneste – alt var gaver af hans nåde.
Hvad menes da med løn?
Måske består lønnen i, at vi får lov at se noget, som gør os glade og taknemmelige:
Den smule, vi fik lov at gøre for Jesus, bar frugt. Mere end vi kunne se her på jorden.
Til ære for Jesu navn.