Virkelig fri!

Fra 'Båndet'
Af Hans Erik Nissen.

Synd - det næstværste.
Synden er alvor. Den skiller fra Gud. Dens løn er døden. Den er en frygtelig fordærvsmagt.

Dommens dag skal åbenbare, at den udelukker fra Guds rige. Et Guds barn må igen og igen bære sin synd til Jesus. Det opleves ydmygende at måtte komme med samme synd, men der er ingen vej udenom. Skjult synd er gift for sjælen.

Er det mærkeligt, at mange kristne føler deres forhold til synden som deres livs problem? De tror, at et rigt kristenliv er et sejrende liv. Er det mærkeligt, at mange kristne fortier og fortrænger synden for ikke at få det alt for dårligt med sig selv. Så tænker de ikke på, at det vi fortier og fortrænger gør noget ved os i det skjulte.

Efter syndefaldet tænker vi ikke længere klart. Vi ser ikke, at synden er det næstværste. Hjertets binding til loven er det værste. Det skyldes, at loven er syndens kraft (1 Kor 15). Loven vækker vort begær (Rom 7). Ja, loven gør synden større ( Rom 5). Så længe vi er gift med loven, bærer vi frugt for døden. (Rom 7)

Den vanskelige vej.
Der er ingen genvej til et sandt, sundt og rigt kristenliv uden om frigørelsen fra loven. mHvorfor er den så vanskelig? Det skyldes, at den går over døden. Loven nærer selvlivet. Derfor må du dø fra den.

Døden betyder farvel og adskillelse. Er der noget, mit naturlige, selvbevidste menneske ikke vil, så er det at miste livet. Det opleves ydmygende. At blive ydmyget reagerer vi umiddelbart imod. Vi ønsker tværtimod at realisere os selv.

Vejen er ofte lang, men frigørelsen fra loven er en del af Guds frelsesplan med hvert eneste af sine børn. Lykkes den ikke, står en kristen en dag med lovgerninger i sine hænder, og da er forbandelsen en kendsgerning (Gal 3).

På trods af spørgsmålet: Har vi ikke gjort både det ene og det andet (Matt 7) er du ukendt af Jesus. Han ser kun din uret. Du er fortabt.

Helt anderledes er det med dig, som ikke arbejder, d.v.s. som ikke har lovgerninger, men tror. Du frelses ved tilregning (Rom 4.)

Evigt fri.
Galaterbrevet viser os, hvor svært det er at blive bevaret i friheden fra loven og ikke på ny blive bundet i trældom. Samtidig forkynder brevet det evangelium, der frigør: Ved loven er jeg død for loven, for at jeg kan leve for Gud. Med Kristus er jeg korsfæstet, og det er ikke længere mig der lever, men Kristus lever i mig. Og det liv, jeg nu lever i kødet, lever jeg i troen på Guds søn, som elskede mig og gav sig selv hen for mig.

Det er hjertekristendom. Her har alene hjertets brudgom adgang til hjertet, som Luther kalder brudekammeret. For hjertet er Jesus alt (Kol 3.). Her åbenbares troens inderste væsen. Kierkegaard formulerer det med ordene: jeg er ikke, jeg har ophørt at være – for at være din.

Færdig med evangeliet.
Dit hjerte skal være frit, men kødet skal være bundet. Ja, dit gamle syndige menneske skal være færdig med evangeliet. Tilegner vor gamle natur sig evangeliet, betyder det frihed for kødet, og det er lovløshed.

Dine lemmer skal ikke tjene synden, men du skal stille dine lemmer til rådighed for Gud som retfærdighedens redskaber. Her har vi meget at lære. Hver dag må vi bede om, at Gud vil lede os. Så vi bliver til hjælp for et menneske – i hjem, på arbejdsplads, i nabolag, i menighed. Hver dag er der noget, Gud vil vi skal være sammen med Jesus om – der er noget, vi skal tage på os, men åget er gavnligt, og byrden er let. (Matt 11.)

Hjerteforhold.
Men vogt dig for, at hjertet ikke indfanges af tjeneste. Hjertet kender kun én: Jesus.

Olav Valen-Sendsted siger det så godt: Der findes intet lovbud til os, intet af alt det, vi skal og kan gøre, som ikke stedfortræderen tager på sig, og som ikke evangeliet sluger, æder op, skaffer bort og siger, at det allerede er gjort i vort sted.

Der er ingen anklage og fordømmelse i stedfortræderen, intet krav og ingen skyld, ingen gæld og ingen pligt, som ikke er gjort op og båret og naglet til korset.  Her kan intet skade os og intet gavne os.  Her er alt vort på en måde ude ef betragtning, og dog på en anden måde bragt i orden i vort sted.  Her dør jeg i en anden, og her lever jeg i en anden; her står jeg for Gud i en anden, og her er jeg elsket i en anden; her svøbes og klædes jeg i en anden, her mangler jeg intet.
-------------------------------
Artiklen på engelsk:
http://nyt-i-natten-english.blogspot.com/2007/10/sin-second-worst.html