Hvad er åndsdåb? (Del I af II)

Fra bogen, "Livets brød".
Af Øivind Andersen.


At blive døbt med” er det samme som ”at få del i”.
At blive døbt med Helligånden betyder at få del i Helligånden.

Det bliver ofte sagt, at det ikke er alle kristne, som er døbt med Helligånden. Men det er at tale imod Guds ord, for det siger:
"Har nogen ikke Kristi Ånd, da hører han ikke ham til”. (Rom.8.9).
Det går ikke an at være en kristen uden at være døbt med Helligånden.

At lære, at først kommer et menneske til tro og bliver frelst – og da er han en kristen – og derefter må han blive døbt med Helligånden, det er at føre vranglære. Det er at tale imod Gud!

Det er sandt, at Guds Ånd ikke har lige meget plads i alle kristnes hjerter. Og Guds Ånd får ikke lov at præge alle kristne lige meget. Heller ikke har alle kristne de samme nådegaver eller lige store nådegaver.

Men netop der, hvor Ordet taler om, at nådegaverne er forskellige, siges det:
”Vi er jo alle døbt med én Ånd til at være et legeme.” (1. Kor.12.13).

Enten vi har apostelgave, profetgave, nådegave til at helbrede, nådegave til at tale i tunger, eller vi ikke har – vi er alle døbte med én Ånd, så sandt vi hører med til legemet. Vi har alle del i Helligånden.
Læs igennem Rom.12,3-8; 1. Kor. kapitlerne 12, 13, og 14; Ef. 4,14-15 og Gal.3,28.

Derfor er det meget farligt at lære, at ikke alle kristne er døbt med Guds Ånd.
Hvis et menneske er begyndt at blive overbevist af Guds Ånd og har bestemt sig til at blive en kristen og går ind for at prøve at leve som en kristen, men ikke er døbt med Guds Ånd, er han endnu bare et vakt menneske.
Han har endnu ikke fået åbenbaret for sit hjerte, hvad Jesus har gjort og er blevet for ham.
Han er i samme stilling som de mennesker, Ap.G. 19,1-6 fortæller om.
De gik ærligt ind for at tage imod læren om Jesus, og kaldes derfor - som skikken var – disciple, lærlinge.

Når det hedder: "da I kom til tro", betyder det, at de teoretisk anerkendte Jesus som Messias. Men før Paulus kom, havde de endnu ikke noget kendskab til evangeliet og var ikke engang blevet døbt med den dåb, Jesus indstiftede. De var bare døbt med den dåb, Johannes praktiserede.
Vi hører jo netop, hvordan disse fik evangeliet og blev frelst.

At lære, at ikke alle kristne er døbt med Helligånden, er altså det samme som at lære, at det går an at være en kristen uden at have del i Guds Ånd.
En sådan lære kan ikke undgå at virke splittende på de kristne.
Oversat fra norsk af Lis J.
-----------------------
"Livets brød" er udgivet på Gry Forlag, Oslo 1966.
-----------------------